Overenskomst på Weibel Scientific

Den 19. maj indgik 3F Nordsjælland Øst, sammen med øvrige CO organisationer, overenskomst med virksomheden Weibel Scientific, der ligger som nabo til 3F kontoret i Allerød. Overenskomsten omfatter alle medlemmer af CO industri, og det betyder, at også funktionærerne er dækket ind.

Weibel Scientific.jpg

Weibel Scientific udvikler og producerer højteknologiske radarer, der anvendes så forskellige steder, som i rumforskning, flyindustri, forsvar og hos politiet. Virksomheden er førende i verden inden for udvikling af Doppler-radarer.

Radarerne bliver hovedsaligt solgt til offentlige instanser, og langt den største andel af salget bliver eksporteret.

Weibel Scientific har for nyligt indgået en aftale om et samarbejde med den amerikanske flyproducent Lockheed Martin. Lockheed Martin og Weibel Scientific skal samarbejde om at videreudvikle de radarer, Weibel Scientific gennem mange år har leveret til NASA, så de kan bruges til missilforsvar i Europa og resten af verden.

Det nye partnerskab kan medføre, at der over de kommende år vil ske en fordobling af omsætningen i Allerødvirksomheden.

Sigtet med samarbejdet er, at videreudvikle Weibel Scientifics markedsledende radarteknologi, så det kan indgå i Lockheed Martins missilforsvarssystemer. Der er ingen tvivl om, at det vil betyde, at Weibel Scientific vil få en stor fordel i forhold til konkurrenterne, når de indgår i så tæt et samarbejde med en industrigigant som det her er tilfældet. Lockheed Martin beskæftiger mere end 110.000 ansatte på verdensplan.

For 3F Nordsjælland Øst er det glædeligt, at vi nu har nogle klare aftaler omkring løn- og ansættelsesvilkår for vore medlemmer i virksomheden, og ikke mindst, at det fremtidige samarbejde som Weibel Scientific har indgået med Lockheed Martin også vil få en positiv effekt på beskæftigelsen i virksomheden, hvor man regner med, at der vil blive behov for omkring 25 % flere hænder. Der er i dag 90 medarbejdere i virksomheden.

Det er dog uvist for os endnu hvordan en udvidelse af medarbejderstyrken vil fordele sig på de enkelte medarbejdergrupper i virksomheden.