3F Jobformidling virkede - Alle 3Fére i job igen efter storkonkurs!

Den 15 december 2015 gik familiefirmaet Prebens Minibusser A/S konkurs, og alle virksomhedens ansatte blev afskediget med øjeblikkelig virkning.
Af Michael Christensen, faglig konsulent

Årsagen til konkursen i Prebens Minibusser var dårlig økonomi, som igennem en længere periode havde præget selskabet, og da medarbejderne ikke modtog deres løn den 11 december, gik 3F Nordsjælland Øst ind i sagen for at sikre lønnen.

Den 14 december indgav selskabet af egen drift konkursbegæring, og skifteretten erklærede endeligt selskabet konkurs d. 15 december.

I alt blev 17 medlemmer af 3F berørt af situationen, og vi indsamlede lønoplysninger for samtlige vores medlemmer, og rejste efterfølgende krav for medarbejdernes tilgodehavender overfor Lønmodtagernes Garantifond, samt hos arbejdsgiverforeningen Dansk Erhverv, fordi de garanterer for feriepengene.

Konkursen indtraf lige før jul, og det efterlod virksomhedens medarbejdere i en yderst uheldig situation, fordi lønnen var udeblevet.

Derfor valgte 3F Nordsjælland Øst at låne et beløb til medlemmerne af 3F Nordsjælland Øst, svarende til det beløb, som medarbejderne manglende at få udbetalt i løn, så vores medlemmer og deres familier kunne få en god jul.

Alle 3F`ere i job efter blot 3 uger!
Trods den yderst kedelige situation, som en konkurs altid vil være, så er der bestemt også en positiv side af historien. 3F Jobformidling viste sig, nemlig at virke yderst effektivt. Via 3F Jobformidling har vi i dag i 3F Nordsjælland Øst et større netværk af virksomheder, som vi samarbejder med omkring rekruttering af arbejdskraft.

Det netværk gjorde vi i høj grad brug af, så blot 3 uger efter konkursen kunne vi med stolthed konstatere, at samtlige, 3Fére der mistede deres arbejde ved konkursen, var i job igen mandag den 4. januar 2016.
PM.jpg

Den store forskel!
Konkursen i Prebens Minibusser A/S afspejler tydeligt forskellen på at være kunde i en gul discount fagforening og at være medlem af 3F. 3F var de eneste, som lynhurtigt skaffede vores medlemmer i arbejde igen, og 3F var den eneste fagforening, der hjalp medlemmerne økonomisk igennem julen ved at låne dem penge som udlæg for den manglende løn.

Derudover havde 3F indberettet samtlige krav for vores medlemmer til lønmodtagernes garantifond inden nogen anden fagforening.

3F Nordsjælland Øst modtog efter konkursen adskillige henvendelser fra tidligere medarbejdere i Prebens Minibusser A/S, der stod i gule fagforeninger, som ønskede at skifte over, til 3F for at få hjælp i deres situation, en hjælp deres nuværende fagforeninger åbenbart ikke formåede at give dem.

Men, det må vi desværre afvise. Et medlemskab af 3F kan sammenlignes med en brandforsikring, det er for sent at købe forsikringen, når huset først er brændt!!!